۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | ریزش بی‌ارزش (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) خبر جدید وزیر راه درباره نهضت ملی مسکن امشب یارانه واریز می‌شود (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) رکوردشکنی سود بدون ریسک اوراق اسناد خزانه اسلامی + نمودار دلیل کاهش پی‌درپی نرخ دلار چیست؟ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سنگ اندازی سامانه‌های متعدد دولت الکترونیک پیش پای کسب وکار‌ها  دلیل کاهش شدید قیمت نات کوین چیست؟ حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری واریز شد نحوه انتقال نات‌کوین از ربات تلگرام به کیف‌ پول و فروش آن + روش استیک‌کردن یا سرمایه‌گذاری کشف و توقیف ۲۱ تن پای مرغ غیربهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ‌کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دانایی پیدا شود و پاسخ این پرسش را بدهد

  • کد خبر: ۴۹۲۰۳
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
دانایی پیدا شود و پاسخ این پرسش را بدهد
بهروز فرهمند - روزنامه‌نگار
بگذارید همین اول کار و سرچراغی، سمت‌وسوی خودم را روشن کنم و بگویم کجای ماجرا ایستاده‌ام؛ اینکه سخت باور دارم که گرفتاری‌های سرزمینم با یک «جو همت» کم می‌شوند و نه با یک «جو بایدن»! اگر شما نیز این فرض را بپذیرید، پس شکرخدا در این باره با یکدیگر چالش و مناقشه‌ای نداریم؛ بنابراین می‌روم سروقت اصل داستان و بلندبلند چنین فکر می‌کنم: رفقا! من این را می‌فهمم که مردم کشورم رتبه‌سوم را در جست‌وجوی موضوع «انتخابات آمریکا» در گوگل داشته باشند، اما هرگز نمی‌توانم درک کنم که چرا بازار‌های ما چنین با شدت و غلظت، در پی رفتن یکی از کاخ سفید و آمدن آن دیگر، بالاوپایین شوند. شاید بگویید که همه‌اش به پول‌خارجی (دلار) ربط دارد و ناآگاهی یا کم دانایی مرا در این باره به‌رخ بکشید! بله، باور بفرمایید من هم تا این مقدارش را می‌دانم، اما خواهش می‌کنم بیایید بنشینیم کناردست یکدیگر و ماجرا را بار دیگر و از نمای نزدیک ببینیم.

شاید از شدت روشنی و تکرار این پدیده است که دهشتناکی و قبح و زشتی آن برای یک‌یک ما ایرانی‌ها عادی شده است و نمی‌گذارد آشکارا درباره‌اش بپرسیم و درباره چرایی و چگونگی‌اش پرس‌وجو کنیم. پرسش‌هایی از این دست که در کجای دنیا بازارهایش به انتخابات آمریکا این‌گونه حیثیتی و پررنگ واکنش نشان دادند و به‌بیان درست‌تر چنین زیرورو شدند؟ در خود ایالات‌متحده که انتخابات در آنجا برگزار شد، بازار‌ها چنین آیا بالاوپایین شدند؟ در بازار‌های مالی و سرمایه‌ای هنگ‌کنگ و سنگاپور و تایوان و دبی و ژاپن چه؟ مگر نه اینکه این کشور‌ها به‌مراتب اقتصادشان تأثیرپذیرتر از تحولات سیاسی و اقتصادی آمریکاست و اقتصاد نحیف و آسیب‌دیده ما به‌جز تحریم شوم، میراث و بهره و آورده‌ای از اقتصاد آن‌سوی آتلانتیک نبرده است؟ پس واقعیت ماجرا چیست؟

بی‌شک ما می‌توانیم مته به‌خشخاش نگذاریم و چشم خودمان را ببندیم و این ماجرا را نیز مانند برخی ماجرا‌های دیگر عادی جلوه دهیم و لاپوشانی کنیم و بگوییم: «ان‌شاءا... گربه است!» و هر پرسشگری را نیز به توهم توطئه یا هر چیز دیگر متهم کنیم یا اینکه صفرتاصد ماجرا را زیر سر تحریم‌های ویرانگر بدانیم. همچنین می‌توانیم خام‌اندیشانه از ارتباطات مویرگی در دهکده‌جهانی سخن بگوییم یا پای «اثر پروانه‌ای» را به‌میان آوریم و اظهار فضل کنیم: «بال‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند سبب تندباد در تگزاس شود!»، اما همه می‌دانیم که این‌ها هیچ‌یک پاسخ ما نیستند و یک‌جای کار می‌لنگد و دست‌برقضا بدجور هم می‌لنگد!

سخن کوتاه کنم. باور کنید من نمی‌دانم که مردان سیاست باید پاسخ این پرسش را بدهند یا مردان اقتصاد؛ یا پاسخ را در این آشفته‌بازار باید از زبان دلال‌های کف‌بازار بجویم؟ کسی چه می‌داند! شاید هم دارنده‌های «ژن‌خوب» و «ویژه‌خوار»‌هایی باید پاسخ مرا بدهند که ۶ ماه مانده به انتخابات آمریکا با تردستی چنان بلایی بر سر اقتصاد رنجور سرزمینم می‌آورند که یک واحد پول خارجی را به‌عدد بیش از ۳۰ هزار تومان برسانند تا پس از رفتن این یکی از کاخ سفید و آمدن آن دیگری، بتوانند با کاهش ۱۰ هزارتومانی نیز همچنان خر مرادشان را برانند و از آب گل‌آلود این اقتصاد بیمار، ماهی خودشان را بگیرند. با این همه، اگر شما فردی را یافتید که بتواند این «چرا» یی را پاسخ گوید، سلام مرا نیز به او برسانید!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->